Er Stén Knuth på røven?

Er Stén Knuth på røven?

- eller er det kun lokummet,

der brænder?

De latrinære gloser har på de seneste været på banen i forbindelse med beskrivelsen af Slagelse Kommunes økonomistyring.

Senest på byrådsmødet den 29. juni, hvor et punkt om forhøjelse af kommunens kassekredit gav anledning til en vældig debat i byrådssalen.

Da ’De blå’ overtog styringen af Slagelses økonomi efter valget i 2013 havde kommunen en kassebeholdning på godt 600 mio. kr. Dette betød, at man med dette beløb sagtens kunne klare spidsbelastninger sidst på måneden såsom lønudbetalinger o.s.v. uden at skulle overtrække kommunens kassekredit.

Da ’De blå’ overtog, kunne det ikke gå hurtigt nok med at gennemføre de ting, som ’De blå’ synes skatteborgernes penge skal gå til og finansieringen til disse projekter blev i langt den overvejende grad klaret det første år ved at tage af kassen.

Man var så forhippet på det nye blå projekt, at budgetforhandlingerne om 2015 – 18 budgettet blev mere eller mindre en farce, hvor Socialdemokraterne og Enhedslisten nærmest blev smidt ud inden man var begyndt.

Nu er situationen så blevet den, at der mangler penge i kassen sidst på måneden til kommunens faste udgifter. Derfor ønsker man at øge kassekreditten med 130 mio. kr. En forøgelse, der skønsmæssigt vil betyde en ekstra renteudgift til skatteborgerne på mellem 300.000 og 500.000 kr. pr. år. (svarende til en pædagog, en folkeskolelærer eller en hjemmehjælper)

Var problemerne så bare klaret med denne løsning var der ingen grund til den voldsomme debat i byrådet.

Problemerne starter først nu.

Det blå projekt skal jo videreføres i årene 2016-18 og her kan man jo ikke bare tage af kassen igen.

Derfor skal der i.flg. ’De blå’ effektiviseres (læs: ske besparelser) for to (næsten tre)cifrede millionbeløb. Besparelser som vi kun har set dråber af indtil nu.

Læs også: Nu kommer regningen

Derfor kan det ikke undre, at man fra ’De blå’s side gerne ser et samarbejde med ’De røde’ nu.

Et samarbejde om at rage kastanjerne ud af ilden og finde pengene til at finansiere den blå overforbrugsbudgetaftale fra sidste år.

Det minder nærmest om en historie der foregår i Grækenland for tiden med et for stort forbrug, der nu skal betales!

Oven i det lokale finansieringsproblem er der dukket et nyt udefrakommende problem op. Den nyvalgte Venstreregering har endelig løftet sløret for noget af den økonomiske politik, der skal føres nu efter valget.

Et af punkterne er, at kommunerne skal skæres ned med 1% om året hvert år de næste 4 år. Argumentet er det samme som bliver brugt af ’De blå’ i Slagelse. Man kan bare effektivisere.

 Læs også: Effektivisering, et mirakelmiddel?

Nu skal man i Slagelse bare gøre det dobbelt.

Med sådanne venner i regeringen behøver man vist ingen fjender, og det er vel også derfor man fra blå side gerne ser, at ’de røde’ tager et medansvar og man bliver ’gode venner’ i Slagelse Byråd igen.

Om ’De røde’ så bider på krogen og vil stå på mål for det blå overforbrug er så mere tvivlsomt.

Også selv om Socialdemokraterne skulle få en formandspost i et eller andet udvalg.

Hvis ikke alle disse besparelser betød, at det igen kommer til at gå ud over de svageste borgerne i kommunen ville det nærmest være til at grine af.

Klimakost kan gøre en forskel

Slagelse kommune: Byrådet vedtog på byrådsmødet 26. oktober sidste år at koble sig på KlimaPlus ordningen, som Danmarks Naturfredningsforening står for. Det var blot tredje gang, Enhedslisten stillede forslaget i den nuværende byrådsgruppe, men man siger jo også, at tredje gang er lykkens gang.

Slagelse var klimakommune fra 2009 til 2015, men droppede ud under det tidligere byråd. På trods af at det faktisk gik over al forventning med at efterleve kravene!

Jeg vil gerne slå et slag for, at Slagelse begynder at arbejde med økologisk klimakost. Selvfølgelig går vi efter guldet hos alle vores madleverandører, institutioner og kantiner (det økologiske guldmærke = 90-100% økologi), men vi kan samtidig arbejde for, at kostens sammensætning bliver mere klimavenlig. Og et andet og meget vigtigt aftryk vil der med denne proces også vise sig: Sundhedsfordelene.

Alt harmonerer så fint med de nye kostråd fra Fødevarestyrelsen, som lige er udkommet i januar.

En klimavenlig kost er en kost, der gennem produktionen belaster klimaet mindst muligt. Og plantekost bidrager som udgangspunkt positivt til CO 2-reduktionen via fotosyntesen, mens der ved kødproduktion (dyrets udånding gennem dets levetid) udledes CO 2 til atmosfæren.

Klimakost er altså en kost med mindre kød og mere grønt. Så enkelt kan det siges.

Dette betyder ikke, at vi alle skal blive veganere, men hvis vi ser på, hvordan kosten er sammensat, og begynder at regne lidt på det, er danskerne langt fra en klimavenlig OG ernæringsrigtig kost. Samtidig kan mange af vores livsstilssygdomme forebygges, ja ofte ligefrem kunne helbredes gennem en mere grøn og fornuftig sammensat kost. Og det er her, vi i Slagelse Kommune kunne gøre den helt store forskel, hvis vi ville.

Klima og sundhed spiller godt sammen, og det skal vi udnytte. Der er således flere fordele ved at se på klimakost og dets muligheder. Alle argumenter peger i den retning lige nu. Og med vores nye ordfører Mai Villadsen i spidsen for Enhedslisten, vil vi have alle forudsætninger for at kunne slå et slag for det på Borgen på samme tid, er jeg sikker på.

 

Helene Gerup, Enhedslisten i Slagelse

Omø Havnevej 43

Omø

Et markant socialt fremskridt

Flere mennesker i Slagelse Kommune får tilkendt førtidspension. 426 i 2020 mod 276 i 2019, 213 i 2018 og 234 i 2017. Enhedslisten fik afsat penge til flere førtidspensioner på budgettet for 2020, da borgmesteren manglede et mandat i at få en budgetaftale i hus. Pengene er fastholdt i budgetaftalen for 2021, og på det seneste møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget var der enighed blandt partierne om at rose kommunens medarbejdere for at »få afklaret borgerne til førtidspension«.

Hvad der før var besværligt, er nu blevet nemmere for de mange mennesker, der er ramt af sygdom, fysisk eller psykisk eller måske begge dele.

De får nu afklaret deres sag efter måske mange års sagsbehandling.

Det er et markant socialt fremskridt, som giver folk mere ro om deres sociale situation og bedre økonomiske forhold.

Thomas Clausen

Byrådsmedlem for Enhedslisten

Formand for Social- og Beskæftigelsesudvalget

 

Guide, pressionsmiddel eller skjult partistøtte?

Så kom den årlige selvbestaltede karakterbog for kommunerne udgivet af Dansk Industri.

Rapporten angiver en placering for, hvor tilfreds de lokale virksomheder er med deres kommune på forskellige områder, som DI har valgt.

Slagelse er her placeret som nr. 81 ud af 93 kommuner, og alt efter, hvor man er placeret bliver disse placeringer politisk brugt til at rose eller ridse de lokale politikere.

I Slagelse kom der for 3 år siden et politisk systemskifte fra ’blå’ til ’rød’, og i denne periode er Slagelses placering iflg. DI af en eller anden grund dalet betragteligt. Men der er tilsyneladende ikke sket nogen ændringer i servicering af de lokale virksomheder?

Hvordan kan Slagelse så styrtdykke i den grad på 3 år?

Nogle vil måske påstå, at det skyldes, at der er kommet en socialdemokratisk borgmester i stedet for en fra Venstre, og det kan jo være et godt borgerligt indspark i den kommende kommunalvalgkamp.

Kigger man på de øvrige Sjællandske kommuner kan det ses, at de 4 bedst placerede kommuner er repræsenteret af ’blå’ borgmestre, medens de 4 lavest placerede er bestyret af ’røde’ borgmestre.

Der kunne derfor let drages den konklusion, at de ’blå’ er mere vellidt af virksomhederne, i forhold til de ’røde’.

En anden konklusion kunne være den, at ud over at give partistøtte i form af millioner til de fleste borgerlige partier, har Dansk Industri også her en mulighed for at give en skjult (gratis) partistøtte oveni millionerne. Husk, at det er en selvbestaltet undersøgelse som DI suverænt bestemmer udformningen og indholdet af.

Slagelse kommune etablerede i 2015 Slagelse Erhvervscenter a/s, hvis opgave bl.a. er at skabe en positiv kontakt til kommunens virksomheder.

Slagelse har årligt omkring 8 til 10 mil. kr. til køb af serviceydelser hos centret.

Man kunne måske bruge resultaterne i DI’s tilfredshedsundersøgelse til at konstatere, at Slagelses skatteyderkroner til SEC måske kunne være brugt bedre.

Indtil nu, har Slagelse betalt mellem 45 til 50 mil. kr. for SEC’s service, og 2021 og 2022 koster det yderligere godt 16 mil. kr.

Til orientering kan det nævnes, at Sorø, som er den bedst placerede kommune på Sjælland ikke har et erhvervscenter.

Et argument med, at hvis vi ikke havde Slagelse Erhvervscenter a/s ville det gå meget værre, duer vist ikke helt her.

Johnny Gregersen

Konge-Åsen 19

4230 Skælskør