Hvilke principper mon virkelig gælder?

Hvilke principper mon virkelig gælder?

Siden 30. november har der i byrådet verseret en sag, hvor to lokale fodboldklubber (B73 og SB&I) har arbejdet på at genoptage en tradition med et skolefodboldsstævne for Slagelses skolebørn.

Man ansøgte kommunen om et tilskud, men fik først et administrativt afslag.

Enhedslisten tog sagen op som et punkt på byrådsmødet den 30. november, og her blev sagen sendt i udvalg til genovervejelse.

Ansøgningen var på 42.000 kr., men i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget besluttede man 4. januar at tilbyde, at hallerne blev stillet til rådighed for arrangementet, og at man bidrog med at tage bander ned ved arrangementet. En serviceydelse, der indlysende altid må være en del af idrætshallernes funktionsområde.

Alle andre ønsker blev afvist (se ansøgningen her).

Enhedslisten tog derfor sagen op igen i byrådssalen den 25. januar, hvor man bad byrådet om at tage stilling til et reduceret tilskud på 12.500 kr.

Kun Enhedslisten støttede forslaget. Resten af byrådet stemte imod.

Nye principper for tildeling af penge

I onsdagsudgaven af Sjællandske(4/1) kan man så læse hvilke principper Slagelse kommune vil yde tilskud til kulturelle arrangementer efter.

Nye principper

Holder man skolefodboldstævnet op mod disse principper, ser det således ud:

Princip: Der skal tænkes nyt.

Fodboldstævnets formål er at skabe en ny tradition for skolefodboldstævne for byens skoleelever.

Princippet er opfyldt.

Princip: Borgerne skal inddrages så bredt som muligt. Især at der er fokus på børn og unge.

Fodboldstævnet for Slagelses skolebørn må siges at passe perfekt til dette princip. Derudover er det arbejde der udføres med stævnet for størstedelens vedkommende baseret på frivillige. Et princip, der hyldes i andre sammenhænge.

Princippet er opfyldt.

Princip: Ansøgeren skal selv påtage sig en del af finansieringen, eventuelt med hjælp fra fonde og sponsorer.

Arrangørerne af fodboldstævnet oplyser, at man vil skaffe sponsorer til at medfinansiere stævnet.

Princippet er opfyldt.

Princip: Ansøgeren skal selv gøre noget aktivt for at synliggøre den pågældende aktivitet.

I projektet fra fodboldklubberne indgår der en plan om at oprette en hjemmeside, der skal informere om stævnet.

Princippet er opfyldt.

Princip: Arrangementer der understøtter kommunens idrætspolitik prioriteres højt.

Skolefodboldstævnet opfylder i allerhøjeste grad kommunens idrætspolitik

Princippet er opfyldt.

Eneste princip skolefodboldstævnet ikke honorerer er ønsket om, at arrangementet skal understøtte relevant forskning, hvad der så ligger bag dette begreb.

Som nævnt blev tilskuddet minimeret til stort set ingenting.

Man kan i den forbindelse spørge sig selv men også Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget: Hvad skulle man ellers have gjort for at få en optimal støtte til stævnet?

Troels Christensen (formanden for Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget) udtrykte på byrådsmødet:

”Der er så mange stævner. Og hvis vi skulle betale dommere, hjemmesider, plakater og hvad ved jeg. Det vil der aldrig være penge til.”

Det er måske mere DET 'principsignal' Troels Christensen vil sende til breddeidrætten.

Når det gælder eliteidrætten, er der som ’princip’ ingen smalle steder!

Klimakost kan gøre en forskel

Slagelse kommune: Byrådet vedtog på byrådsmødet 26. oktober sidste år at koble sig på KlimaPlus ordningen, som Danmarks Naturfredningsforening står for. Det var blot tredje gang, Enhedslisten stillede forslaget i den nuværende byrådsgruppe, men man siger jo også, at tredje gang er lykkens gang.

Slagelse var klimakommune fra 2009 til 2015, men droppede ud under det tidligere byråd. På trods af at det faktisk gik over al forventning med at efterleve kravene!

Jeg vil gerne slå et slag for, at Slagelse begynder at arbejde med økologisk klimakost. Selvfølgelig går vi efter guldet hos alle vores madleverandører, institutioner og kantiner (det økologiske guldmærke = 90-100% økologi), men vi kan samtidig arbejde for, at kostens sammensætning bliver mere klimavenlig. Og et andet og meget vigtigt aftryk vil der med denne proces også vise sig: Sundhedsfordelene.

Alt harmonerer så fint med de nye kostråd fra Fødevarestyrelsen, som lige er udkommet i januar.

En klimavenlig kost er en kost, der gennem produktionen belaster klimaet mindst muligt. Og plantekost bidrager som udgangspunkt positivt til CO 2-reduktionen via fotosyntesen, mens der ved kødproduktion (dyrets udånding gennem dets levetid) udledes CO 2 til atmosfæren.

Klimakost er altså en kost med mindre kød og mere grønt. Så enkelt kan det siges.

Dette betyder ikke, at vi alle skal blive veganere, men hvis vi ser på, hvordan kosten er sammensat, og begynder at regne lidt på det, er danskerne langt fra en klimavenlig OG ernæringsrigtig kost. Samtidig kan mange af vores livsstilssygdomme forebygges, ja ofte ligefrem kunne helbredes gennem en mere grøn og fornuftig sammensat kost. Og det er her, vi i Slagelse Kommune kunne gøre den helt store forskel, hvis vi ville.

Klima og sundhed spiller godt sammen, og det skal vi udnytte. Der er således flere fordele ved at se på klimakost og dets muligheder. Alle argumenter peger i den retning lige nu. Og med vores nye ordfører Mai Villadsen i spidsen for Enhedslisten, vil vi have alle forudsætninger for at kunne slå et slag for det på Borgen på samme tid, er jeg sikker på.

 

Helene Gerup, Enhedslisten i Slagelse

Omø Havnevej 43

Omø

Et markant socialt fremskridt

Flere mennesker i Slagelse Kommune får tilkendt førtidspension. 426 i 2020 mod 276 i 2019, 213 i 2018 og 234 i 2017. Enhedslisten fik afsat penge til flere førtidspensioner på budgettet for 2020, da borgmesteren manglede et mandat i at få en budgetaftale i hus. Pengene er fastholdt i budgetaftalen for 2021, og på det seneste møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget var der enighed blandt partierne om at rose kommunens medarbejdere for at »få afklaret borgerne til førtidspension«.

Hvad der før var besværligt, er nu blevet nemmere for de mange mennesker, der er ramt af sygdom, fysisk eller psykisk eller måske begge dele.

De får nu afklaret deres sag efter måske mange års sagsbehandling.

Det er et markant socialt fremskridt, som giver folk mere ro om deres sociale situation og bedre økonomiske forhold.

Thomas Clausen

Byrådsmedlem for Enhedslisten

Formand for Social- og Beskæftigelsesudvalget

 

Guide, pressionsmiddel eller skjult partistøtte?

Så kom den årlige selvbestaltede karakterbog for kommunerne udgivet af Dansk Industri.

Rapporten angiver en placering for, hvor tilfreds de lokale virksomheder er med deres kommune på forskellige områder, som DI har valgt.

Slagelse er her placeret som nr. 81 ud af 93 kommuner, og alt efter, hvor man er placeret bliver disse placeringer politisk brugt til at rose eller ridse de lokale politikere.

I Slagelse kom der for 3 år siden et politisk systemskifte fra ’blå’ til ’rød’, og i denne periode er Slagelses placering iflg. DI af en eller anden grund dalet betragteligt. Men der er tilsyneladende ikke sket nogen ændringer i servicering af de lokale virksomheder?

Hvordan kan Slagelse så styrtdykke i den grad på 3 år?

Nogle vil måske påstå, at det skyldes, at der er kommet en socialdemokratisk borgmester i stedet for en fra Venstre, og det kan jo være et godt borgerligt indspark i den kommende kommunalvalgkamp.

Kigger man på de øvrige Sjællandske kommuner kan det ses, at de 4 bedst placerede kommuner er repræsenteret af ’blå’ borgmestre, medens de 4 lavest placerede er bestyret af ’røde’ borgmestre.

Der kunne derfor let drages den konklusion, at de ’blå’ er mere vellidt af virksomhederne, i forhold til de ’røde’.

En anden konklusion kunne være den, at ud over at give partistøtte i form af millioner til de fleste borgerlige partier, har Dansk Industri også her en mulighed for at give en skjult (gratis) partistøtte oveni millionerne. Husk, at det er en selvbestaltet undersøgelse som DI suverænt bestemmer udformningen og indholdet af.

Slagelse kommune etablerede i 2015 Slagelse Erhvervscenter a/s, hvis opgave bl.a. er at skabe en positiv kontakt til kommunens virksomheder.

Slagelse har årligt omkring 8 til 10 mil. kr. til køb af serviceydelser hos centret.

Man kunne måske bruge resultaterne i DI’s tilfredshedsundersøgelse til at konstatere, at Slagelses skatteyderkroner til SEC måske kunne være brugt bedre.

Indtil nu, har Slagelse betalt mellem 45 til 50 mil. kr. for SEC’s service, og 2021 og 2022 koster det yderligere godt 16 mil. kr.

Til orientering kan det nævnes, at Sorø, som er den bedst placerede kommune på Sjælland ikke har et erhvervscenter.

Et argument med, at hvis vi ikke havde Slagelse Erhvervscenter a/s ville det gå meget værre, duer vist ikke helt her.

Johnny Gregersen

Konge-Åsen 19

4230 Skælskør