Skal svømmehallen rives ned?

Skal svømmehallen rives ned?

slagelse svømmehal2

Mandagsforsiden på Sjællandske (11/4) kunne afsløre, at en idékonkurrence om, hvordan Hunsballegrunden kunne udnyttes, havde fået en vinder.

Ikke overraskende har bl.a. Villum Christensen (LA) siddet i dommerkommitéen, der skulle udpege vinderforslaget.

Og vinderforslaget blev et vandkulturhus til 267 mio. kr.

Uden at kende de andre idéforslag kan det undre, at netop et vandkulturhus lige er det Slagelse har allermest brug for på indfaldsvejen til byen.

Det næste, der kan undre er finansieringen af et sådant projekt. 267 mio. kr. er mange penge, og hvordan skaffer man mon dem.

Pengene skal skaffes privat, men Sjællandske mener også, at det bliver et emne i de kommende budgetforhandlinger i byrådet, og den superliberale Villum Christensen mener, at et OPP partnerskab kan være løsningen. De tre bogstaver står for Offentligt-Privat Partnerskab, og det kan jo undre at han går ind for det, når man som liberal principielt hellere vil give skattelettelser end bruge løs af skatteborgernes penge.

Det princip har de liberale i Slagelse dog afveget en del fra, specielt når det gælder offentlige tilskud til erhvervslivet. F.eks. bruger kommunen ca. 12 mio. kr. på underskudsforretningen Erhvervscenter Slagelse om året.

Det kan også virke skræmmende, at man allerede kun et halvt år efter, at man har brændt fingrene i et sådant samarbejde med virksomheden FC Vestsjælland igen vil bevæge sig ud på den galej.

Går man længere tilbage ligger Anja Andersen historien også og spøger.

Men det der nok kan undre allermest er den måde Villum Christensen forestiller sig, at den offentlig støtte kan komme på tale.

VC forestiller sig et kommunalt tilskud til vandkulturhuset ved at overføre det kommunale tilskud fra Slagelse Svømmehal til vandkulturhuset og rive Slagelse Svømmehal ned og bygge boliger i stedet.

Det afføder spørgsmål.

Hvorfor i alverden skulle man rive en fungerende svømmehal ned?

Hvilke beløb drejer det sig om? Lejer man sig ind og kan Kulturhuset bestemme priserne? Hvilken råderet har kommunens borgere for det kommunale tilskud?

Og sidst men ikke mindst. Hvad sker der, hvis firmaet ’Vandkulturhus’ går konkurs?

Er det så kun økonomien, der svømmer og ikke Slagelseborgerne.

3D tegninger er taknemmelige og ser flotte ud på papir, men mon ikke det hele er en luftkastel, som så meget andet, der kommer fra liberal front.

- det må vi da håbe.

Klimakost kan gøre en forskel

Slagelse kommune: Byrådet vedtog på byrådsmødet 26. oktober sidste år at koble sig på KlimaPlus ordningen, som Danmarks Naturfredningsforening står for. Det var blot tredje gang, Enhedslisten stillede forslaget i den nuværende byrådsgruppe, men man siger jo også, at tredje gang er lykkens gang.

Slagelse var klimakommune fra 2009 til 2015, men droppede ud under det tidligere byråd. På trods af at det faktisk gik over al forventning med at efterleve kravene!

Jeg vil gerne slå et slag for, at Slagelse begynder at arbejde med økologisk klimakost. Selvfølgelig går vi efter guldet hos alle vores madleverandører, institutioner og kantiner (det økologiske guldmærke = 90-100% økologi), men vi kan samtidig arbejde for, at kostens sammensætning bliver mere klimavenlig. Og et andet og meget vigtigt aftryk vil der med denne proces også vise sig: Sundhedsfordelene.

Alt harmonerer så fint med de nye kostråd fra Fødevarestyrelsen, som lige er udkommet i januar.

En klimavenlig kost er en kost, der gennem produktionen belaster klimaet mindst muligt. Og plantekost bidrager som udgangspunkt positivt til CO 2-reduktionen via fotosyntesen, mens der ved kødproduktion (dyrets udånding gennem dets levetid) udledes CO 2 til atmosfæren.

Klimakost er altså en kost med mindre kød og mere grønt. Så enkelt kan det siges.

Dette betyder ikke, at vi alle skal blive veganere, men hvis vi ser på, hvordan kosten er sammensat, og begynder at regne lidt på det, er danskerne langt fra en klimavenlig OG ernæringsrigtig kost. Samtidig kan mange af vores livsstilssygdomme forebygges, ja ofte ligefrem kunne helbredes gennem en mere grøn og fornuftig sammensat kost. Og det er her, vi i Slagelse Kommune kunne gøre den helt store forskel, hvis vi ville.

Klima og sundhed spiller godt sammen, og det skal vi udnytte. Der er således flere fordele ved at se på klimakost og dets muligheder. Alle argumenter peger i den retning lige nu. Og med vores nye ordfører Mai Villadsen i spidsen for Enhedslisten, vil vi have alle forudsætninger for at kunne slå et slag for det på Borgen på samme tid, er jeg sikker på.

 

Helene Gerup, Enhedslisten i Slagelse

Omø Havnevej 43

Omø

Et markant socialt fremskridt

Flere mennesker i Slagelse Kommune får tilkendt førtidspension. 426 i 2020 mod 276 i 2019, 213 i 2018 og 234 i 2017. Enhedslisten fik afsat penge til flere førtidspensioner på budgettet for 2020, da borgmesteren manglede et mandat i at få en budgetaftale i hus. Pengene er fastholdt i budgetaftalen for 2021, og på det seneste møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget var der enighed blandt partierne om at rose kommunens medarbejdere for at »få afklaret borgerne til førtidspension«.

Hvad der før var besværligt, er nu blevet nemmere for de mange mennesker, der er ramt af sygdom, fysisk eller psykisk eller måske begge dele.

De får nu afklaret deres sag efter måske mange års sagsbehandling.

Det er et markant socialt fremskridt, som giver folk mere ro om deres sociale situation og bedre økonomiske forhold.

Thomas Clausen

Byrådsmedlem for Enhedslisten

Formand for Social- og Beskæftigelsesudvalget

 

Guide, pressionsmiddel eller skjult partistøtte?

Så kom den årlige selvbestaltede karakterbog for kommunerne udgivet af Dansk Industri.

Rapporten angiver en placering for, hvor tilfreds de lokale virksomheder er med deres kommune på forskellige områder, som DI har valgt.

Slagelse er her placeret som nr. 81 ud af 93 kommuner, og alt efter, hvor man er placeret bliver disse placeringer politisk brugt til at rose eller ridse de lokale politikere.

I Slagelse kom der for 3 år siden et politisk systemskifte fra ’blå’ til ’rød’, og i denne periode er Slagelses placering iflg. DI af en eller anden grund dalet betragteligt. Men der er tilsyneladende ikke sket nogen ændringer i servicering af de lokale virksomheder?

Hvordan kan Slagelse så styrtdykke i den grad på 3 år?

Nogle vil måske påstå, at det skyldes, at der er kommet en socialdemokratisk borgmester i stedet for en fra Venstre, og det kan jo være et godt borgerligt indspark i den kommende kommunalvalgkamp.

Kigger man på de øvrige Sjællandske kommuner kan det ses, at de 4 bedst placerede kommuner er repræsenteret af ’blå’ borgmestre, medens de 4 lavest placerede er bestyret af ’røde’ borgmestre.

Der kunne derfor let drages den konklusion, at de ’blå’ er mere vellidt af virksomhederne, i forhold til de ’røde’.

En anden konklusion kunne være den, at ud over at give partistøtte i form af millioner til de fleste borgerlige partier, har Dansk Industri også her en mulighed for at give en skjult (gratis) partistøtte oveni millionerne. Husk, at det er en selvbestaltet undersøgelse som DI suverænt bestemmer udformningen og indholdet af.

Slagelse kommune etablerede i 2015 Slagelse Erhvervscenter a/s, hvis opgave bl.a. er at skabe en positiv kontakt til kommunens virksomheder.

Slagelse har årligt omkring 8 til 10 mil. kr. til køb af serviceydelser hos centret.

Man kunne måske bruge resultaterne i DI’s tilfredshedsundersøgelse til at konstatere, at Slagelses skatteyderkroner til SEC måske kunne være brugt bedre.

Indtil nu, har Slagelse betalt mellem 45 til 50 mil. kr. for SEC’s service, og 2021 og 2022 koster det yderligere godt 16 mil. kr.

Til orientering kan det nævnes, at Sorø, som er den bedst placerede kommune på Sjælland ikke har et erhvervscenter.

Et argument med, at hvis vi ikke havde Slagelse Erhvervscenter a/s ville det gå meget værre, duer vist ikke helt her.

Johnny Gregersen

Konge-Åsen 19

4230 Skælskør