Kommunalejede virksomheder, - en speget affære.

Kommunalejede virksomheder,

- en speget affære.

Slagelse Kommune ejer 3 selskaber, og på mandagens (27/5) byrådsmøde omhandlede to af dagsordenens punkter to af disse selskaber.

De tre selskaber er Korsør Havn, SK-forsyning A/S og Slagelse Erhvervscenter A/S.

Når man ejer en virksomhed så er det forbundet visse rettigheder og pligter.

Det gælder også her, men rettigheder og pligter for det 3 selskaber stritter i alle retninger.

Korsør Havn

Korsør Havn var på dagsordenen, idet Enhedslisten havde stillet et forslag om at en kostbar renovering af Halskovbroen burde kunne finansieres af det overskud der har været i Korsør Havn i de forløbne år.

Men nej. I følge havnedirektør Flemming Eriksen, der også repræsenterer socialdemokraterne i Byrådet må Korsør Havn ikke puge penge sammen, og hvis man gør det, skal de returneres til brugerne, altså til dem der betaler for de serviceydelser, havnen tilbyder.

Da Korsør Havn er et selvstændigt firma gælder disse regler ifølge Havneloven og et evt. overskud kan ejeren Slagelse Kommune derfor se langt efter.

Var havnen derimod underlagt Slagelse Kommune direkte, som nogle andre havne er, så kunne kommunen frit bruge et overskud til andre kommunale aktiviteter, eksempelvis at reparere og vedligeholde Halskovbroen.

SK-Forsyning A/S

Det at puge penge sammen er heller ikke et ukendt fænomen i SK-Forsyning A/S. SK-Forsyning A/S har i 2015 haft et overskud på godt 73 mil. Kr. Et overskud som virksomheden skal betale selskabsskat til Staten af.

Overskuddet er ikke enkeltstående idet der 2012, 2013, og 2014 var et overskud på henholdsvis 44,9 mil. kr.,75 mil. kr. og 61,5 mil. kr. I denne periode har SK-Forsyning betalt 50 mil. Kr. i selskabsskat til Staten. Og det fortsætter så åbenbart i 2015.

Overskuddet stammer som for Korsør Havns vedkommende fra de ydelser selskabet tilbyder i form af lys, vand og spildevandsbehandling m.m.

Går overskuddet her så i kommunekassen til glæde for skatteborgerne?

Igen nej. Pengene puges i SK-Forsynings pengekasse. Jamen, kunne man spørge, skal de så ikke tilbage til forbrugerne, ligesom i Korsør Havns tilfælde. Igen nej, det kommer de ikke. Argumentet er at de skal bruges til at konsolidere virksomheden.

Ergo ingen prisnedsættelse til brugerne og mindre selskabsskatteudligningsgodtgørelse til Slagelse Kommune fra Staten.

Slagelse Erhvevscenter A/S

Nu er det med overskud ikke det, der plager Slagelse Erhvervscenter A/S. Det nystartede borgerlige projekt havde foruden kaos på direktionsgangen som bekendt det første år et underskud på 1,1 mil. kr.

Udbytte til aktionæren er der her heller ikke tale om. Derimod er det næsten udelukkende Slagelse Kommune, der finansierer hele selskabet. Altså kun udgifter ingen indtægter til kommunen.

De tre kommunalt ejede selskaber drives og forvaltes på tre vidt forskellige måder.

Kun én ting er fælles:

Er der udgifter, skal kommunen betale, og er der overskud bliver kommunen ikke delagtiggjort

i disse.

Nogle af disse åbenlyse urimeligheder skyldes central lovgivning. Andre skyldes kommunale traditioner.

Det er så populært i disse tider, at foretage 360 graders eftersyn.

Mon det var en idé også at kigge lidt på kommunens selskaber.

Eller bliver vi bare helt rundt på gulvet og rundbarberet.

Klimakost kan gøre en forskel

Slagelse kommune: Byrådet vedtog på byrådsmødet 26. oktober sidste år at koble sig på KlimaPlus ordningen, som Danmarks Naturfredningsforening står for. Det var blot tredje gang, Enhedslisten stillede forslaget i den nuværende byrådsgruppe, men man siger jo også, at tredje gang er lykkens gang.

Slagelse var klimakommune fra 2009 til 2015, men droppede ud under det tidligere byråd. På trods af at det faktisk gik over al forventning med at efterleve kravene!

Jeg vil gerne slå et slag for, at Slagelse begynder at arbejde med økologisk klimakost. Selvfølgelig går vi efter guldet hos alle vores madleverandører, institutioner og kantiner (det økologiske guldmærke = 90-100% økologi), men vi kan samtidig arbejde for, at kostens sammensætning bliver mere klimavenlig. Og et andet og meget vigtigt aftryk vil der med denne proces også vise sig: Sundhedsfordelene.

Alt harmonerer så fint med de nye kostråd fra Fødevarestyrelsen, som lige er udkommet i januar.

En klimavenlig kost er en kost, der gennem produktionen belaster klimaet mindst muligt. Og plantekost bidrager som udgangspunkt positivt til CO 2-reduktionen via fotosyntesen, mens der ved kødproduktion (dyrets udånding gennem dets levetid) udledes CO 2 til atmosfæren.

Klimakost er altså en kost med mindre kød og mere grønt. Så enkelt kan det siges.

Dette betyder ikke, at vi alle skal blive veganere, men hvis vi ser på, hvordan kosten er sammensat, og begynder at regne lidt på det, er danskerne langt fra en klimavenlig OG ernæringsrigtig kost. Samtidig kan mange af vores livsstilssygdomme forebygges, ja ofte ligefrem kunne helbredes gennem en mere grøn og fornuftig sammensat kost. Og det er her, vi i Slagelse Kommune kunne gøre den helt store forskel, hvis vi ville.

Klima og sundhed spiller godt sammen, og det skal vi udnytte. Der er således flere fordele ved at se på klimakost og dets muligheder. Alle argumenter peger i den retning lige nu. Og med vores nye ordfører Mai Villadsen i spidsen for Enhedslisten, vil vi have alle forudsætninger for at kunne slå et slag for det på Borgen på samme tid, er jeg sikker på.

 

Helene Gerup, Enhedslisten i Slagelse

Omø Havnevej 43

Omø

Et markant socialt fremskridt

Flere mennesker i Slagelse Kommune får tilkendt førtidspension. 426 i 2020 mod 276 i 2019, 213 i 2018 og 234 i 2017. Enhedslisten fik afsat penge til flere førtidspensioner på budgettet for 2020, da borgmesteren manglede et mandat i at få en budgetaftale i hus. Pengene er fastholdt i budgetaftalen for 2021, og på det seneste møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget var der enighed blandt partierne om at rose kommunens medarbejdere for at »få afklaret borgerne til førtidspension«.

Hvad der før var besværligt, er nu blevet nemmere for de mange mennesker, der er ramt af sygdom, fysisk eller psykisk eller måske begge dele.

De får nu afklaret deres sag efter måske mange års sagsbehandling.

Det er et markant socialt fremskridt, som giver folk mere ro om deres sociale situation og bedre økonomiske forhold.

Thomas Clausen

Byrådsmedlem for Enhedslisten

Formand for Social- og Beskæftigelsesudvalget

 

Guide, pressionsmiddel eller skjult partistøtte?

Så kom den årlige selvbestaltede karakterbog for kommunerne udgivet af Dansk Industri.

Rapporten angiver en placering for, hvor tilfreds de lokale virksomheder er med deres kommune på forskellige områder, som DI har valgt.

Slagelse er her placeret som nr. 81 ud af 93 kommuner, og alt efter, hvor man er placeret bliver disse placeringer politisk brugt til at rose eller ridse de lokale politikere.

I Slagelse kom der for 3 år siden et politisk systemskifte fra ’blå’ til ’rød’, og i denne periode er Slagelses placering iflg. DI af en eller anden grund dalet betragteligt. Men der er tilsyneladende ikke sket nogen ændringer i servicering af de lokale virksomheder?

Hvordan kan Slagelse så styrtdykke i den grad på 3 år?

Nogle vil måske påstå, at det skyldes, at der er kommet en socialdemokratisk borgmester i stedet for en fra Venstre, og det kan jo være et godt borgerligt indspark i den kommende kommunalvalgkamp.

Kigger man på de øvrige Sjællandske kommuner kan det ses, at de 4 bedst placerede kommuner er repræsenteret af ’blå’ borgmestre, medens de 4 lavest placerede er bestyret af ’røde’ borgmestre.

Der kunne derfor let drages den konklusion, at de ’blå’ er mere vellidt af virksomhederne, i forhold til de ’røde’.

En anden konklusion kunne være den, at ud over at give partistøtte i form af millioner til de fleste borgerlige partier, har Dansk Industri også her en mulighed for at give en skjult (gratis) partistøtte oveni millionerne. Husk, at det er en selvbestaltet undersøgelse som DI suverænt bestemmer udformningen og indholdet af.

Slagelse kommune etablerede i 2015 Slagelse Erhvervscenter a/s, hvis opgave bl.a. er at skabe en positiv kontakt til kommunens virksomheder.

Slagelse har årligt omkring 8 til 10 mil. kr. til køb af serviceydelser hos centret.

Man kunne måske bruge resultaterne i DI’s tilfredshedsundersøgelse til at konstatere, at Slagelses skatteyderkroner til SEC måske kunne være brugt bedre.

Indtil nu, har Slagelse betalt mellem 45 til 50 mil. kr. for SEC’s service, og 2021 og 2022 koster det yderligere godt 16 mil. kr.

Til orientering kan det nævnes, at Sorø, som er den bedst placerede kommune på Sjælland ikke har et erhvervscenter.

Et argument med, at hvis vi ikke havde Slagelse Erhvervscenter a/s ville det gå meget værre, duer vist ikke helt her.

Johnny Gregersen

Konge-Åsen 19

4230 Skælskør