Blev den rigtige fyret?

Blev den rigtige fyret?

Medens hurrahistorierne præger Sjællandske forsider, sker bag de kommunale døre ting, som marketing- og kommunikationsafdelingen ikke har så stort hastværk med at få i medierne.

En fratrådt kommunaldirektør kan man nok ikke bagatellisere, og nyheden kan da også ses på kommunens hjemmeside.

Fyringen blev besluttet på økonomiudvalgsmødet den 18.1 og skyldes iflg. det skrevne ’ borgmester Stén Knuth og kommunaldirektør Søren Lund Hansen ser forskelligt på den fremtidige udvikling af Slagelse Kommune’. Skrevet på mere almindelig dansk: Samarbejdsvanskeligheder.

Venstresloganet på valgmateriale og halmballer ved kommunevalget ”Samarbejde nu” gælder ikke længere. Mon det nogensinde har gjort det?

Hvorom alting er, skal Slagelse igen igen ofre penge på en fratrædelsesordning i millionklassen.

Det med millionerne var et af de øvrige punkter på ovennævnte økonomiudvalgsmøde.

Punkt 4 omhandlede en budgetopfølgning på året 2015.

Se: http://polweb.nethotel.dk/Produkt/PolWeb/Sog/ShowFile.asp?p=slagelse07&ID=101799

Opfølgningen er interessant, idet der her tegner sig et klart billede af, hvordan økonomien i året 2015 vil lande for Slagelse kommune.

Der er flere spændende ting at tage fat på.

Den røde sprøjte har her valgt en interessant kurve ud. Udviklingen i Kassebeholdningen over de seneste år.

Kassebeholdning 

Det interessante er, at ser man på kassebeholdningen 1. januar 2014 og på beholdningen nu, er der brugt ca. 200 mio. kr.

Tidsrummet er specielt interessant, idet der i præcis den periode har været borgerligt styre i Slagelse Kommune.

Et styre der via deres flertal helt har kunnet styre udviklingen.

Den regnekyndige vil på figuren kunne se, at der trods alt stadig er ca. 400 mio. kr. i kassen.

Men her kommer næste diagram ind i billedet.

udvikiling bankkonti

Her ses, hvorfor det var så vigtigt at få kommunens kassekredit øget på byrådsmødet den 29. juni.

Under behandlingen blev det fra borgmesteren pointeret, at det var nogle politiske beslutninger, der lå til grund for forslaget om forøgelsen af kassekreditten.

Kurven viser, at allerede omkring marts måned 2015 blev kassekreditten overskredet.

Så det var pinligt nødvendigt at få kassekreditten hævet.

Hvornår kommer der så penge i kassen igen, kan man spørge.

I. flg. budgetorienteringen i 2017, hvor der budgetteres med en tilgang på 20 mio. kr. Men inden da er den tømt for 43 mio. kr. i 2016, og i årene 2018 og 19 budgetteres med en yderlig forringelse på tilsammen 53 mio. kr.

Hvornår mon vi ser resultaterne af alle ’De blå’s såkaldte investeringer?

Kunne det tænkes, at ’ borgmester Stén Knuth og kommunaldirektør Søren Lund Hansen ser forskelligt på den fremtidige udvikling af Slagelse Kommune’ skyldes noget af ovenstående.

Her mødes modsætningerne i allerhøjeste grad.

Et ualmindeligt overforbrug af skattekroner med milliongaver til højre og venstre contra en realistisk beskrivelse af tingenes virkelige tilstand.

Klimakost kan gøre en forskel

Slagelse kommune: Byrådet vedtog på byrådsmødet 26. oktober sidste år at koble sig på KlimaPlus ordningen, som Danmarks Naturfredningsforening står for. Det var blot tredje gang, Enhedslisten stillede forslaget i den nuværende byrådsgruppe, men man siger jo også, at tredje gang er lykkens gang.

Slagelse var klimakommune fra 2009 til 2015, men droppede ud under det tidligere byråd. På trods af at det faktisk gik over al forventning med at efterleve kravene!

Jeg vil gerne slå et slag for, at Slagelse begynder at arbejde med økologisk klimakost. Selvfølgelig går vi efter guldet hos alle vores madleverandører, institutioner og kantiner (det økologiske guldmærke = 90-100% økologi), men vi kan samtidig arbejde for, at kostens sammensætning bliver mere klimavenlig. Og et andet og meget vigtigt aftryk vil der med denne proces også vise sig: Sundhedsfordelene.

Alt harmonerer så fint med de nye kostråd fra Fødevarestyrelsen, som lige er udkommet i januar.

En klimavenlig kost er en kost, der gennem produktionen belaster klimaet mindst muligt. Og plantekost bidrager som udgangspunkt positivt til CO 2-reduktionen via fotosyntesen, mens der ved kødproduktion (dyrets udånding gennem dets levetid) udledes CO 2 til atmosfæren.

Klimakost er altså en kost med mindre kød og mere grønt. Så enkelt kan det siges.

Dette betyder ikke, at vi alle skal blive veganere, men hvis vi ser på, hvordan kosten er sammensat, og begynder at regne lidt på det, er danskerne langt fra en klimavenlig OG ernæringsrigtig kost. Samtidig kan mange af vores livsstilssygdomme forebygges, ja ofte ligefrem kunne helbredes gennem en mere grøn og fornuftig sammensat kost. Og det er her, vi i Slagelse Kommune kunne gøre den helt store forskel, hvis vi ville.

Klima og sundhed spiller godt sammen, og det skal vi udnytte. Der er således flere fordele ved at se på klimakost og dets muligheder. Alle argumenter peger i den retning lige nu. Og med vores nye ordfører Mai Villadsen i spidsen for Enhedslisten, vil vi have alle forudsætninger for at kunne slå et slag for det på Borgen på samme tid, er jeg sikker på.

 

Helene Gerup, Enhedslisten i Slagelse

Omø Havnevej 43

Omø

Et markant socialt fremskridt

Flere mennesker i Slagelse Kommune får tilkendt førtidspension. 426 i 2020 mod 276 i 2019, 213 i 2018 og 234 i 2017. Enhedslisten fik afsat penge til flere førtidspensioner på budgettet for 2020, da borgmesteren manglede et mandat i at få en budgetaftale i hus. Pengene er fastholdt i budgetaftalen for 2021, og på det seneste møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget var der enighed blandt partierne om at rose kommunens medarbejdere for at »få afklaret borgerne til førtidspension«.

Hvad der før var besværligt, er nu blevet nemmere for de mange mennesker, der er ramt af sygdom, fysisk eller psykisk eller måske begge dele.

De får nu afklaret deres sag efter måske mange års sagsbehandling.

Det er et markant socialt fremskridt, som giver folk mere ro om deres sociale situation og bedre økonomiske forhold.

Thomas Clausen

Byrådsmedlem for Enhedslisten

Formand for Social- og Beskæftigelsesudvalget

 

Guide, pressionsmiddel eller skjult partistøtte?

Så kom den årlige selvbestaltede karakterbog for kommunerne udgivet af Dansk Industri.

Rapporten angiver en placering for, hvor tilfreds de lokale virksomheder er med deres kommune på forskellige områder, som DI har valgt.

Slagelse er her placeret som nr. 81 ud af 93 kommuner, og alt efter, hvor man er placeret bliver disse placeringer politisk brugt til at rose eller ridse de lokale politikere.

I Slagelse kom der for 3 år siden et politisk systemskifte fra ’blå’ til ’rød’, og i denne periode er Slagelses placering iflg. DI af en eller anden grund dalet betragteligt. Men der er tilsyneladende ikke sket nogen ændringer i servicering af de lokale virksomheder?

Hvordan kan Slagelse så styrtdykke i den grad på 3 år?

Nogle vil måske påstå, at det skyldes, at der er kommet en socialdemokratisk borgmester i stedet for en fra Venstre, og det kan jo være et godt borgerligt indspark i den kommende kommunalvalgkamp.

Kigger man på de øvrige Sjællandske kommuner kan det ses, at de 4 bedst placerede kommuner er repræsenteret af ’blå’ borgmestre, medens de 4 lavest placerede er bestyret af ’røde’ borgmestre.

Der kunne derfor let drages den konklusion, at de ’blå’ er mere vellidt af virksomhederne, i forhold til de ’røde’.

En anden konklusion kunne være den, at ud over at give partistøtte i form af millioner til de fleste borgerlige partier, har Dansk Industri også her en mulighed for at give en skjult (gratis) partistøtte oveni millionerne. Husk, at det er en selvbestaltet undersøgelse som DI suverænt bestemmer udformningen og indholdet af.

Slagelse kommune etablerede i 2015 Slagelse Erhvervscenter a/s, hvis opgave bl.a. er at skabe en positiv kontakt til kommunens virksomheder.

Slagelse har årligt omkring 8 til 10 mil. kr. til køb af serviceydelser hos centret.

Man kunne måske bruge resultaterne i DI’s tilfredshedsundersøgelse til at konstatere, at Slagelses skatteyderkroner til SEC måske kunne være brugt bedre.

Indtil nu, har Slagelse betalt mellem 45 til 50 mil. kr. for SEC’s service, og 2021 og 2022 koster det yderligere godt 16 mil. kr.

Til orientering kan det nævnes, at Sorø, som er den bedst placerede kommune på Sjælland ikke har et erhvervscenter.

Et argument med, at hvis vi ikke havde Slagelse Erhvervscenter a/s ville det gå meget værre, duer vist ikke helt her.

Johnny Gregersen

Konge-Åsen 19

4230 Skælskør