Den rette kurs? - eller konkurs?

Den rette kurs?

 

- eller konkurs?

 

Så er endnu et sportsprojekt ude i tovene og på vej mod konkurs.

Sjællandske torsdagsforside (4/8) varsler endnu en truende konkurs. Denne gang på tennisfronten, hvor Slagelse Tenniscenter er truet. Kilden til nyheden kan findes i dagsordenen for Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets møde den 8. august. Her er et af punkterne om Slagelse Kommune skal indgå i en eller anden form for redningsplan. Se mere her.

Kort fortalt er problemet, at da man besluttede at bygge tenniscenteret baserede man stort set hele økonomien på et antal brugere fra Slagelse Tennisklub på forventet 1.100 medlemmer.

Der har i stedet været et markant fald i medlemsantallet og det nuværende antal medlemmer er på 230.

Da stort set hele Slagelse Tenniscenters indtægter er baseret på tennisklubbens lejebetalinger kan man godt se, at det ikke mere hænger sammen.

Hvad skal der så ske?

Nu er Slagelse en liberalstyret kommune, og man kunne derfor forvente, at en konkurs i et privat selskab skal det offentlige ikke involvere sig i og bruge skattekorner på.

Det er tilsyneladende ikke tilfældet her. På det kommende udvalgsmøde ligger der flere forslag til hvordan Slagelse Kommune kan ’redde’ situationen. Alle forslag ved hjælp af et større eller mindre forbrug af skattekroner. Forslagene kan ses på ovenstående dagsordenpunkt.

Borgmesteren og de borgerlige partier har jo også et problem. I den seneste tid har man kunne følge med i deres store bestræbelser for at gøre Slagelse til en stor idrætsby. Man forhandler i øjeblikket med Team Danmark om at blive en såkaldt eliteidrætskommune. Det er der også mange andre kommuner der gør. Derfor er det ikke særlig belejligt hvis endnu en idrætsgren i Slagelse går konkurs. Man har lige brugt mange millioner på et Sportscollege, hvor kun få idrætsudøvere er flyttet ind og historien om flagskibet FC Vestsjællands konkurs kender vi jo alle.

Løsningen på tennisproblemet bliver nok ifølge Udvalgsformand Troels Christensen (LA) at kommunen, igen for skattekroner, overtager tenniscentret, med en forventning om, at denne overtagelse kan bibringe nye indtægter i form af forskellige nye events i hallen.

Optimismen fejler ikke noget.

I et andet punkt på dagsordenen kan man læse om Aqua Park, det nye ’fyrtårn’ i Slagelse. Se mere her.

Udvalget skal diskutere et oplæg der skal forelægges byrådet. Fælles for de forslåede finansieringsmodeller i oplægget er, at kommunen skal indgå med betragtelige millionbeløb.

Det største usikkerhedsmoment er dog grundlaget for disse beregninger. Hele grundlaget baseres, i lighed med tenniscentret på antallet af brugere. Gruppen bag Aqua Park er et optimistiske med et bud på 300.000 - 500.000 besøgende pr. år. I kommuneoplægget regnes med to modeller på henholdsvis 300.000 og 200.000. Jo færre besøgende, jo dyrere bliver det for Slagelse Kommune.

En beregning på de kommunale omkostninger ved en konkurs er slet ikke med i oplægget.

Dette scenarie er ellers ikke uvæsentlig, idet der i hele projektet kalkuleres med at Slagelse Svømmehal skal rives ned og de kommunale svømmere skal lejes ind i det nye anlæg. Ved en evt. Aqua Parkkonkurs bliver kommunen med armene vredet om på ryggen nødt til at smide endnu flere kommunale skattekroner i projektet, hvis Slagelses borgere fortsat skal have svømmemuligheder.

Historierne om FC Vestsjælland og Slagelse Tenniscenter må være skræmmende for enhver fornuftig lokalpolitiker og give stof til eftertanke når man skal se på det nye Aqua Park projekt.

Mon ikke det er på tide, at holde begge ben på jorden i stedet for at bygge flere ’fyrtårne’.

Klimakost kan gøre en forskel

Slagelse kommune: Byrådet vedtog på byrådsmødet 26. oktober sidste år at koble sig på KlimaPlus ordningen, som Danmarks Naturfredningsforening står for. Det var blot tredje gang, Enhedslisten stillede forslaget i den nuværende byrådsgruppe, men man siger jo også, at tredje gang er lykkens gang.

Slagelse var klimakommune fra 2009 til 2015, men droppede ud under det tidligere byråd. På trods af at det faktisk gik over al forventning med at efterleve kravene!

Jeg vil gerne slå et slag for, at Slagelse begynder at arbejde med økologisk klimakost. Selvfølgelig går vi efter guldet hos alle vores madleverandører, institutioner og kantiner (det økologiske guldmærke = 90-100% økologi), men vi kan samtidig arbejde for, at kostens sammensætning bliver mere klimavenlig. Og et andet og meget vigtigt aftryk vil der med denne proces også vise sig: Sundhedsfordelene.

Alt harmonerer så fint med de nye kostråd fra Fødevarestyrelsen, som lige er udkommet i januar.

En klimavenlig kost er en kost, der gennem produktionen belaster klimaet mindst muligt. Og plantekost bidrager som udgangspunkt positivt til CO 2-reduktionen via fotosyntesen, mens der ved kødproduktion (dyrets udånding gennem dets levetid) udledes CO 2 til atmosfæren.

Klimakost er altså en kost med mindre kød og mere grønt. Så enkelt kan det siges.

Dette betyder ikke, at vi alle skal blive veganere, men hvis vi ser på, hvordan kosten er sammensat, og begynder at regne lidt på det, er danskerne langt fra en klimavenlig OG ernæringsrigtig kost. Samtidig kan mange af vores livsstilssygdomme forebygges, ja ofte ligefrem kunne helbredes gennem en mere grøn og fornuftig sammensat kost. Og det er her, vi i Slagelse Kommune kunne gøre den helt store forskel, hvis vi ville.

Klima og sundhed spiller godt sammen, og det skal vi udnytte. Der er således flere fordele ved at se på klimakost og dets muligheder. Alle argumenter peger i den retning lige nu. Og med vores nye ordfører Mai Villadsen i spidsen for Enhedslisten, vil vi have alle forudsætninger for at kunne slå et slag for det på Borgen på samme tid, er jeg sikker på.

 

Helene Gerup, Enhedslisten i Slagelse

Omø Havnevej 43

Omø

Et markant socialt fremskridt

Flere mennesker i Slagelse Kommune får tilkendt førtidspension. 426 i 2020 mod 276 i 2019, 213 i 2018 og 234 i 2017. Enhedslisten fik afsat penge til flere førtidspensioner på budgettet for 2020, da borgmesteren manglede et mandat i at få en budgetaftale i hus. Pengene er fastholdt i budgetaftalen for 2021, og på det seneste møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget var der enighed blandt partierne om at rose kommunens medarbejdere for at »få afklaret borgerne til førtidspension«.

Hvad der før var besværligt, er nu blevet nemmere for de mange mennesker, der er ramt af sygdom, fysisk eller psykisk eller måske begge dele.

De får nu afklaret deres sag efter måske mange års sagsbehandling.

Det er et markant socialt fremskridt, som giver folk mere ro om deres sociale situation og bedre økonomiske forhold.

Thomas Clausen

Byrådsmedlem for Enhedslisten

Formand for Social- og Beskæftigelsesudvalget

 

Guide, pressionsmiddel eller skjult partistøtte?

Så kom den årlige selvbestaltede karakterbog for kommunerne udgivet af Dansk Industri.

Rapporten angiver en placering for, hvor tilfreds de lokale virksomheder er med deres kommune på forskellige områder, som DI har valgt.

Slagelse er her placeret som nr. 81 ud af 93 kommuner, og alt efter, hvor man er placeret bliver disse placeringer politisk brugt til at rose eller ridse de lokale politikere.

I Slagelse kom der for 3 år siden et politisk systemskifte fra ’blå’ til ’rød’, og i denne periode er Slagelses placering iflg. DI af en eller anden grund dalet betragteligt. Men der er tilsyneladende ikke sket nogen ændringer i servicering af de lokale virksomheder?

Hvordan kan Slagelse så styrtdykke i den grad på 3 år?

Nogle vil måske påstå, at det skyldes, at der er kommet en socialdemokratisk borgmester i stedet for en fra Venstre, og det kan jo være et godt borgerligt indspark i den kommende kommunalvalgkamp.

Kigger man på de øvrige Sjællandske kommuner kan det ses, at de 4 bedst placerede kommuner er repræsenteret af ’blå’ borgmestre, medens de 4 lavest placerede er bestyret af ’røde’ borgmestre.

Der kunne derfor let drages den konklusion, at de ’blå’ er mere vellidt af virksomhederne, i forhold til de ’røde’.

En anden konklusion kunne være den, at ud over at give partistøtte i form af millioner til de fleste borgerlige partier, har Dansk Industri også her en mulighed for at give en skjult (gratis) partistøtte oveni millionerne. Husk, at det er en selvbestaltet undersøgelse som DI suverænt bestemmer udformningen og indholdet af.

Slagelse kommune etablerede i 2015 Slagelse Erhvervscenter a/s, hvis opgave bl.a. er at skabe en positiv kontakt til kommunens virksomheder.

Slagelse har årligt omkring 8 til 10 mil. kr. til køb af serviceydelser hos centret.

Man kunne måske bruge resultaterne i DI’s tilfredshedsundersøgelse til at konstatere, at Slagelses skatteyderkroner til SEC måske kunne være brugt bedre.

Indtil nu, har Slagelse betalt mellem 45 til 50 mil. kr. for SEC’s service, og 2021 og 2022 koster det yderligere godt 16 mil. kr.

Til orientering kan det nævnes, at Sorø, som er den bedst placerede kommune på Sjælland ikke har et erhvervscenter.

Et argument med, at hvis vi ikke havde Slagelse Erhvervscenter a/s ville det gå meget værre, duer vist ikke helt her.

Johnny Gregersen

Konge-Åsen 19

4230 Skælskør