Den ene hånd ved ikke, hvad den anden gør.
- Detaljer
- Kategori: Nyheder
- Publiceret: Fredag, 26. august 2016 18:30
- Visninger: 1376
Den ene hånd ved ikke,
hvad den anden gør,
- eller gør den?
I den senere tid har der lydt nye toner fra især partiet Venstre omkring børn og unges uddannelse i Slagelse. Borgmester Stén Knuth har ved flere lejligheder i Sjællandske givet udtryk for, at der skal sættes ind med forbedringer på folkeskoleområdet.
Og i et af udvalgsformanden Johnny Perssons(V) igen igen nedgørende læserbreve til socialdemokraten John Dyrby (Sjællandske 25/8) bliver Venstres ’storslåede’ indsats på området præciseret.
I 2015 igangsattes processen ”gør en god skole bedre”. Der er holdt temamøder i januar og marts om tidlig indsats og Task Force og ”Drop-Out” indsatser. Specifikke mål, som indgår i områdernes udviklingssamtaler er det også blevet til. På det teoretiske plan er der iflg. JP sket en hel masse, både med danske og engelske begreber.
At der er behov for store forbedringer i den kommunale folkeskole i Slagelse er ingen tvivl om.
Slagelse har og vil i de kommende år stå med et kæmpeproblem med unge, der går ud af folkeskolen med et karaktergrundlag, der forhindre dem i at komme videre i uddannelsessystemet.
Dette problem er yderligere forstærket ved indførslen af adgangskrav på erhvervsuddannelserne og på gymnasieområdet.
Tosprogede elever udgør samtidig i statistikken en større del af gruppen af ’strandede’ unge.
Derfor skriger det til himmelen, når man i dagens Sjællandske (26/8) kan læse, at et flertal i uddannelsesudvalget går ind for, at man kan øge klassestørrelsen for modtagerklasser fra 12 til 18 elever.
Argumentet herfor er, at ellers vil omkostningerne til folkeskolen blive for store!
Man kommer her i tanke om et ældre citat: ”Hvis du synes uddannelse er dyr, så prøv uvidenhed.”
Om der er tale om uvidenhed i uddannelsesudvalget er svært at vurdere, men professionelle folk på uddannelsesområdet er ikke i tvivl om, at en forøgelse af klassekoefficienten fra 12 til 18 i klasser med ikke dansktalende børn er en forringelse ud over alle grænser. Hvis aldersspredningen i modtagerklasserne samtidig øges, er betingelserne for en optimal undervisning yderligere forringet.
Er det det man mener, når man i flotte vendinger fra Johnny Persson og Venstre proklamerer, at vi i Slagelse skal gøre en tidlig indsats for at forbedre undervisningskvaliteten.
At kunne dansk så tidligt som muligt er en grundforudsætning for videre indlæring! Hvorfor skal der spares her?
Det er her, der bør tildeles ressourcer i stedet, hvis de fine ord skal omsættes til handling.
Klassekoefficienter på omkring 18 elever er en god størrelse for normalklasser i folkeskolen. Men her har man i Slagelse også skudt helt ved siden af, idet man på mange skoler operere med klassestørrelser nær de tilladte 28 elever med én voksen, ofte uuddannet, med minimal forberedelsestid til at varetage undervisningen.
Hvis man tror, at man kan forbedre folkeskolen i Slagelse under disse betingelser burde man nok have sine skolepenge tilbage.
Og a pro pos penge. Det er det præcis det der skal til!
Det har den borgerlige blok jo ikke haft betænkeligheder med i denne valgperiode, når der skulle investeres i erhvervslivet.
Invester i folkeskolen!